SAFENCE-produkter

Blue Systems levererar tre grundtyper av stållineräcke:

Generellt för samtliga stållineräcken är att de finns i olika kapacitetsklasser och arbetsbredder. Blue Systems har produkter som är testade för både europeiska EN 1317 och svenska slänträckestillägget TRVMB 350 samt amerikanska NCHRP 350 och MASH. Sedan 2011 kan vi erbjuda olika typer av CE-certifierade stållineräcken i enlighet med EN 1317-5.

Introduktion till "Om stållineräcke"

Grundläggande information om vägräcken samt stållineräcken generellt och vår produkt SAFENCE i synnerhet finns att finna under rubriken Om stållineräcke.

Där behandlas avsnitt om Standarder & krockprover, Rätt räcke på rätt plats, Stållineräckets funktion, Trafiksäkerhet, Ekonomi, Miljö samt Snö.

Mitträcke

 

Mitträcket placeras mellan mötande trafik i mittremsan på en motorväg eller då avståndet till mötande trafik är litet, som t ex då en 13 m väg byggs om till en 2+1-väg. Mitträcket placeras antingen i bärlager eller i asfalt. Mitträcket finns med tre eller fyra stållinor. Vid tre linor är översta stållinan placerad på 670 mm höjd och vid fyra linor är översta stållinan placerad på 720 mm höjd. Mitträcket finns i kapacitetsklass H2, H1 samt N2 med varierande arbetsbredd.

Läs mer i avsnittet "Mitt- & sidoräcke"

Sidoräcke

 

Sidoräcket placeras på vägbanans sidoområde (i stödremsan). Sidoräcket finns med tre eller fyra stållinor. Vid tre linor är översta stållinan placerad på 670 mm höjd och vid fyra linor är översta stållinan placerad på 720 mm höjd. Vårt sidoräcke finns i kapacitetsklass H2, H1 samt N2 med varierande arbetsbredd.

Läs mer i avsnittet "Mitt- & sidoräcke"

Slänträcke

 

Slänträcket är Blue Systems senaste produkt och placeras i slänt. Det är högt nog att hantera en bil som flyger ut över slänten och lågt nog att ta hand om en bil som följer släntens lutning.

Slänträcket finns i kapacitetsklass N2S och arbetsbredd W6 i enlighet med TRVMB 350.

Läs mer i avsnittet "Slänträcke"


Några av fördelarna med räcke placerat i slänt är:

  • Bättre utrymme för gående och cyklister.
  • Större utrymme för snö.
  • Enklare snöröjning av vägbanekant och kantlinje. Detta innebär att då snön smälter minskar risken att smältvatten rinner ut på vägbanan.
  • Mindre risk för skador p.g.a. påkörning av plog eller fordon.
  • Bättre med plats för bil som fått stopp.
  • Det krävs ingen breddning av stödremsan.
  • Mindre väggeffekt.
  • Estetiskt mer tilltalande utformning.
Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.