Rekommendationer
Vid montering av vägräcken uppstår ibland situationer som kräver lite extra eftertanke, vi listar några av våra tankar här nedan men tveka inte att höra av dig till oss på Blue Systems med eventuella funderingar och frågor;
Hur möts olika vägräcken?
- Det viktigaste är att låta vardera räcke leva sitt eget liv. Båda räckena är godkända var och en för sig vilket innebär att den enkla vägen framåt är att avsluta det ena räcket och starta upp det andra enligt respektive specifikation.
- Vi rekommenderar att låta räckena löpa parallellt över åtminstone två stolpavstånd i fullhöjd och därmed överlappa varandra i längsled.
- Dölj starten av ett nytt räcke med avslutet av andra räcket. Vid avväxling mellan två olika räcken så skall alltså räcket som avslutas ligga närmast trafiken med uppstarten av nästa räcke där bakom.
Farliga hinder nära bakom räcket.
- Vid passage av farliga hinder så som bropelare eller bergsknallar tätt inpå bakom vägräcket så kan SAFENCE styvas upp för att minska räckets utböjning vid påkörning.
Hur långt kan ett stållineräcke vara?
- Det finns ingen gräns för hur långt SAFENCE kan monteras sammanhängande utan att förankras, men på grund av byggtekniska skäl rekommenderar vi normalt aldrig längder över förslagsvis 5 km utan att växla av med förankringar. Svårigheten med långa sammanhängande sektioner är att få upp korrekt uppspänning vid själva monteringen, i övrigt finns också fördelar med långa sektioner.
Den längsta sammanhängande sträcka av SAFENCE är ca 8 km lång.
Hur passar stållineräcken i kurvor?
- Stållineräcken är oslagbart på långa raka vägar, med raka vägar menas här normala vägar – en tumregel är att om det är tillåtet att köra 80 km/h så är vägen rak nog för stållineräcke.
- Vi rekommenderar inte montage av SAFENCE i kurvor med radie mindre än 400 m, men det finns vissa modifieringar att ta till om så önskas.
- SAFENCE stållineräcke skall inte monteras i svackor med radie mindre än 1 200 m.
- Sidoförflyttningar bör ske över så lång sträcka som möjligt vilket rätar ut svängen och gör radien stor.