Stållineräckets funktion

Ett stållineräcke består av ett antal, normalt tre eller fyra, uppspända stållinor som förankras i marken i vardera ände och bärs upp av en stålstolpe med någon, eller några, meters mellanrum.

Stållineräcket har en unik egenskap där räcket fångar upp fordonet och låter det ”hänga” i stållinorna likt en hängmatta medan stolparna böjs då de körs på och wirarna frigörs från stolparna. Detta ger låga accelerationer i bilen och litet krockvåld mot passagerarna. Fordonet kastas normalt inte ut igen i vägbanan vilket ofta händer vid påkörning av vägräcken av andra teknologier.

Precis som med allt annat i vårt samhälle så har olika tillverkare olika tankesätt när det gäller att utveckla sitt stållineräcke. Vi tror såklart att vi har den bästa produkten på marknaden. SAFENCE stållineräcke är konstruerat på ett sådant vis att räcket har kvar sin funktion även direkt efter en normal påkörning, vi menar att det är en viktig funktion att stållinorna fortfarande håller sig på, mer eller mindre, rätt höjd även med ett antal stolpar nedkörda. Bortsett från de standardiserade provningarna så har vi även genomfört krockprover på redan nedkört räcke, i extra hög hastighet samt i extra skarpa påkörningsvinklar.

Stålets egenskaper gör att en stållina förlänger sig när temperaturen stiger och kortas när temperaturen sjunker. Detta gör att helt beroende på luftens temperatur så kan stållinan på våra svenska vägar vara uppspänd med allt mellan ca ett och tre ton. Därmed kan man tänka sig att räcket är hårdare när det är kallt och mjukare när det är varmt.

Stållineräcket kan monteras som mitt-, sido- & slänträcke

Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies.